TRAVSKOLAN

Travskolan

Startspår och distanser

Mycket handlar om att man bör försöka fundera ut vilken häst i loppet som tar ledningen. ”FAVORITEN, eller är det en Outsider” Det bästa man kan göra är att hålla koll i lopparkiven! Detta är viktigt på kort distans, 1640 m. På V75 vinner ca 35-40% av de hästar som får ledningen i loppet. Alltså 3 till 4 av 10 hästar som tar ledningen håller den ända in i mål. Denna Statistik står sig år efter år och är alltså inget nytt. Vårat jobb som spelare har gjort halva jobbet när vi utsett hästarna i det olika avdelningarna som tar spets i de olika loppen!

Dödens eller Ledningen?

Ta hjälp av kuskintervjuer samt fortsätt använda Travspiken där kusken brukar nämna om hästen är startsnabb eller går barfota runt om eller stallet föredrar jänkarvagn osv. Man ska även Lägga märke till att vissa hästar bara fungerar från en viss position i loppet samt vilket underlag som passar hästen allra bäst. Är hästen startsnabb på vissa underlag, kanske att det snöar, regnar det osv. De kanske inte trivs alls i ledningen utan måste kämpa sig upp bakifrån. Vissa hästar gillar också att gå i ”dödens”. Det är då frågan om mycket starka hästar och därigenom ofta vill ha ett hårt tempo på loppet. De bästa startspåren vid voltstart är spåren Ett,- Tre-, Sex,- och spår sju. Ifrån dessa spår vinner flertalet hästar av de travlopp som körs idag. Spår Ett är ju bra om travhästen är startsnabb och i annat fall kan spåret bli en fälla. Från detta spåret riskerar hästen nämligen att bli instängd och hamna i dödens. Spår sex och sju är springspår Dvs ( hästarna har längre anlopp i volten) men kan också vara till nackdel om hästen är långsam från start.
Hästar som startar för att vinna kortlopp på 1640 m från ett eller flera tillägg är i dagens hårda konkurrens mycket ovanligt. Som vanligt gäller inga regler utan undantag och när det inträffar blir det som regel höga odds. ” KLIRR I KASSAN ” Om man letar efter en skräll i ett sprinterlopp så finns den hästen mellan spår 1 och 7 trots allt. Man ska se upp med osäkra hästar från spåren 2, 4 och 5. Dessa spår är snävare än andra och det blir alltså mindre plats i volten för hästen. Detta gör att galopprisken ökar i starten.

Autostart ” bilstart ”

Vid bilstart ”autostart” är det helt andra spår som är mest fördelaktiga och därmed vinstgivande. Nämligen spåren 2, 3, 4 och 5. Spåren 7 och 8 vid bilstart är i regel inte så speciellt bra. Hästarna från dessa spår är alltså längst ute på startbilens vinge och det blir ofta positions-byten och kan innebära galopp risker och sämre utfall i starten.
Man pratar mycket om Spår 1. ” Hur bra är spår 1 egentligen ”????
vid bilstart kan det vara lite klurigt för spelarna. Här måste man titta i lopparkiven för att se om hästen är mycket startsnabb eller har osäkra tendenser och lätt för att galoppera eller helt enkelt bara är seg från start. Detta faktum bekräftas också av statistiken. Många hästar och speciellt de som har lätt för att hetsa upp sig kan reagera negativt vid AUTOSTART och kan därför börja att galoppera.

Vi måste också väga in att vid bilstarter blir det ofta ett för högt utgångstempo från start och detta gynnar då ofta hästar som står i andra ledet bakom bilen, spåren 9 till 12.
Låt oss säga att utgångsfarten blir för hög i autostartloppet gynnar detta givetvis hästar som alltid håller farten ända in i mål titta då extra efter hästar som är uthålliga och som har bra varvtider. När man pratar om spel på hästar så återkommar man hela tiden till de olika startspåret i travlopp och som alltid är en viktig faktor allra helst över distansen 1640 m där positionerna är så oerhört betydelsefulla. Men på längre distanser eller medel och långlopp samt stayer 3 140 m har spåret inte riktigt lika stor betydelse. DetBeror på att det finns mer tid att ta igen eventuella hinder i början eller helt enkelt förlorad mark i inledningen av loppet.
Som spelare bör du kontrollera även om den aktuella distansen passar hästen eller ej.
För om det Är första gången som hästen startar på 2 640 m bör man alltid vara lite försiktig. Detsamma gäller hästar som oftast springer långlopp och som tillfälligtvis startar i ett kortlopp 1 640 m.

SPIK ELLER OTUR ?!

Spår 8 vid voltstart är ett ganska vanskligt spår. Att spika en häst från denna position är mycket chansartat och det går aldrig att säga VILKEN OTUR jag hade som inte fick in spiken 
MEN !! Detta spår kan dock visa sig mycket bra ibland. Om häst nr 1 är startsnabb kan häst nr 8 få en lucka (vinnarhålet) bakom ledaren. Är det däremot en långsam häst på spår nr 1 kommer hästen från spår 8 sällan in i loppet.

Bakspår ” Bra eller dåligt?

Ja, mer eller mindre men kanske inte alla gånger. Mycket beror på Distansen ! Spåren nummer 9, 10, 11 och 12 är inga bra utgångslägen normalt sett. Deras chanser hänger mycket på framförvarande hästs kapacitet. Om häst nummer 3 är startsnabb kan det gynna även häst nr 10 o.s.v. Likaså hänger det på om häst nr 5 har förmågan att göra en bra start som i sin tur kan gynna häst nr 12 till ett bra läge. Som vanligt att ta rygg på ett långsamt ekipage är alltid en nackdel inom travet. Det är alltid en svår bedömningsfråga när man skall plocka ut spikarna till V75 omgången. Återigen, ha koll i lopparkiven det kan vara en bra investering och du själv får bilda dig en uppfattning om hästarna som startar. Ha koll på hur går det för stallet överlag är kusken ur form eller har han/hon medgång ??!! Är hästen en Vinnare i kuskraderna ?! Kommer hästen med ny utrustning, har hästen rest långt osv…